2014 m. birželio 20 d., penktadienis

LCHF– tikrasis ‘low carb’ arba kodėl riebalai nėra blogai


Dr Dahlqvist

Annika Dahlqvist yra drąsiausia ir žymiausia Švedijos daktarė. Ji pirmoji pristatė LCHF (Low Carb High Fat) mitybą nepaisydama tradicinės mitybos šalininkų pasipriešinimo. Ji šią mitybą ir apgynė.

2005 metais du mitybos specialistai apskundė Anniką Dahlqvist Švedijos Nacionalinei Sveikatos ir Gerovės Tarybai (Socialstyrelsen) kaltindami ją tuo, kad ji savo pacientams rekomendavo daug riebalų turinčią dietą. Po dvejų metų jos byla buvo ištirta. Taryba  vienbalsiai nusprendė, kad Annikos rekomendacijos yra moksliškai pagrįstos ir praktiškai išbandytos. Kaltinimai buvo atmesti.  

„Anika Dahlqvist praskynė kelią bendraminčiams. Ji palengvino mūsų darbą low carb srityje“ rašo medicinos mokslų daktarė norvegė Sofie Hexeberg. Ji yra lyderė low carb mityboje Norvegijoje.

Pati Annika prieš LCHF turėjo viršsvorio, plonosios žarnos uždegimą bei skundėsi fibromialgija. Po pusės metų su LCHF ji pasiekė normalų svorį ir pasveiko. Po tokios patirties Annika pradėjo skleisti informaciją apie šią mitybą savo tinklaraštyje, paskaitose ir knygose. Dėka vis daugiau atsirandančių mokslinių tyrimų ir mokslinių straipsnių, tradicinės mitybos specialistai pripažino, kad LCHF mityba kurį laiką gali būti naudinga metant svorį.

LCHF mitybos esmė yra sumažinti angliavandenių vartojimą ir padidinti natūralių gyvulinių ir augalinių riebalų suvartojimą. Natūralūs riebalai nepakelia cukraus lygio kraujyje ir nesukelia uždegimų kūne. Natūralūs gyvulinės kilmės riebalai yra sviestas, sviesto ir rapsų aliejaus mišinys (čia Norvegijoje tai yra produktas pavadinimu Bremykt), ekologiški kokosų riebalai, alyvuogių aliejus, visi riebalai iš mėsos, bei riebalai iš žuvų. Augalinės kilmės riebalai tai riešutai, avokadas ir visa kas yra pakuotėse sukurtose pačios gamtos. Tačiau pavyzdžiui saulėgrąžų ir kukurūzų aliejus nėra rekomenduojami nes juose yra daug omega 6 riebiosios rūgšties, kurios perteklius sukelia uždegimus, blogiau apsaugo nuo infekcijų, vėžio, didesnė kraujo krešulių tikimybė.

Annikos knygoje nėra receptų su miltais, bulvėmis, ryžiais, makaronais, kukurūzais, lęšiais ir pupelėmis. Lęšiai ir pupelės laikantis griežtesnės low carb mitybos pirncipų taip pat privengtini arba iš viso nevartojami. Pavyzdžiui medicinos sesuo Anne M. Lystad parašiusi knygą 'Pagaliau liekna' vartojo lęšių piurė vietoj bulvių pereinamam laikotarpyje liesėjant. Ji atsikratė 26 kg svorio per penkis mėnesius laikydamasi žemo GI maisto taisyklių.   

Vartodami grūdinius produktus tokius kaip duona, košė, blynai, makaronai, bulvės, ryžiai ir kukurūzai suvartojame nemažai krakmolo. Visi šie angliavandeningi produktai pakelia cukraus lygį kraujyje. Aukštas cukraus lygis kraujyje stimuliuoja kasos beta ląsteles išlaisvinti daugiau insulino. Insulinas padeda cukrui kraujyje patekti į ląsteles kur cukrus sudeginamas kaip energija. Kai insulino kraujyje per daug, o ląstelės nebepajėgia priimti daugiau cukraus, cukrus kraujyje pavirsta į riebalus. Be to aukštas insulino lygis blokuoja riebalų deginimą.

Prieš pasidalindama Annikos vienu iš receptų savaitgalio desertui, reikia pastebėti, jog ji pripažįsta kad liesas žmogus ir fiziškai aktyvus žmogus gali vartoti daugiau angliavandenių. Fiziškai neaktyviems žmonėms tiek daug angliavandenių nereikia.   

Šį sykį saldėsis. Man jis pasirodė labai panašus į Snikerį. Kai pasigaminau, priminė chalvą. Tikrai galingas ir gražus saldumynas! Tokį valgyti reiktų retsykiais. Kai labai reikia. Man tai daugiau pyragaitis, nes jeigu pavadinsiu sausainiu tikėsitės, kad paėmus gabalėlį jis išsilaikys ore. Man, deja, nubyrėjo, dėl to gal geriau arba supjaustyti trumpesniais gabalėliais, arba valgyti su šaukšteliu.  

Receptas:

Žemės riešutų lazdelės su šokolado juostelėmis
1 ½ dl ekologiško rupaus žemės riešutų sviesto
1 valg. šaukštas saldiklio (galite pasirinkti patys kokio, stevijos, erythritolio, fruktozės. Aš vartojau Fedon „Smart sweet“, kuris susideda iš erythritolio ir fruktozės)
50 g minkšto sviesto
50 g ištirpdyto tamsaus kokybiško šokolado (70%, 80%)
Įkaitinkite orkaitę iki 225-250 laipsnių šilumos.
Sumaišykite visus ingredientus. Iš tešlos suformuokite pailgą ritinį. Paguldykite jį ant kepimo popieriaus. Kepkite orkaitėje 10-15 minučių. Stebėkite kada ritinys įgaus patrauklią spalvą.
Supjaustykite kol pyragaitis dar minkštas.
Su šaukštu sukamaisiais judesiais apliekite šokoladą ant viso pyrago.
Leiskite ataušti ir sulaužykite į gabalėlius.
 

 To be continued...
(Šaltinis: Annika Dahlqvist, Maria Höglund, Matglede med Lavkarbo, Lille Måne 2010.)

4 komentarai:

  1. Riešutų sviestas, paprastas sviestas ir saldiklis? O kas tame baltame maišelyje?

    AtsakytiPanaikinti
  2. Taip, riesutu sviestas, paprastas sviestas ir saldiklis. Baltame maiselyje saldiklis.

    AtsakytiPanaikinti
  3. Bandžiau kepti šiuos saldėsius. Neišėjo! Viskas suminkštėjo.

    AtsakytiPanaikinti
  4. Ar bandei suvynioti i desreles, ritinius? O kai atvesinai vis tiek minksta buvo? Na tada galima gal kaip pyraga valgyt? O kaip skonis? As dar syki bandysiu pasiemus Annikos knyga! Aciu uz komentara!

    AtsakytiPanaikinti